Ej blot til blues
Krølle Erik

 
 

FORSIDE
 
OM MIG
 
KALENDER
 
GALLERI
 
DISKOGRAFI
 
MUSIK-
HISTORIEN

 
ALKOHOL &
SUNDHED

 
KONTAKT
 
LINKS
MIN SLÆGT ►
   
MUSIKHISTORIEN

 
Claus og Erik i de unge dage
Min musikhistorie går jo meget langt tilbage. Jeg kom til verden den 7. december 1947, min far var pianist og min mor balletdanserinde. Således voksede jeg op i en meget musikalsk familie, men mig var der helt andre planer med. Min far prøvede at afskrække mig så godt han kunne, da han selv var meget utilfreds med sit liv som professionel musiker. I vores bogreol stod en bog, som min far mente kunne afskrække mig, hvis jeg kom på nogle forkerte tanker. Bogen hedder ’Min Aske Til De Sorte’, en dansk oversættelse af en vidunderlig musikbiografi fra 20ernes og 30ernes Chicago. Originalen hedder ’Really The Blues’, skrevet af en hvid musiker: Mezz Mezzrow. Fik den aldrig læst som barn, men da jeg endelig fik læst den som voksen, blev den jo nærmest min bibel. Der er nok ingen tvivl om, at denne fortælling må have været en stor inspirationskilde for de legendariske Blues Brothers film.

Min mor holdt op med at optræde og blev i stedet pædagog på den nystartede Bernadotteskole i Hellerup, en skole for de bedrestilledes kreative børn, efter model af den berømte Sommerhillskole i England.

Min mor underviste i ballet der, og en dag kom en mor med to børn, Claus og Lone Bøhling, og meldte dem ind på balletholdet der. Dette møde blev til et livslangt venskab. Jeg var den første, der fik plaget mig til en guitar, siden fik Claus også en, og vi spiller stadig sammen nu, over 60 år senere. Vi havde et lille husorkester i kajakklubben Palo, hvor vi voksede op sammen, som børn og teenagere. Claus kom meget hurtigt i gang med at spille offentligt for et publikum, og da vi var store teenagere, skiltes vores veje for en stund. Claus blev meget hurtigt en kendt guitarist, især med bandet Hurdy Gurdy. Jeg var lidt længere tid om at komme op på de skrå brædder, måske præget af min fars negative holdning til musikerlivet, som han jo selv kendte alt for godt.

Jeg kom i lære som murer, og blev udlært i 1969. Jeg skulle være arkitekt og var startet på Byggeteknisk Højskole på Drejervej. Gennem hele min læretid spillede jeg ofte med en skolekammerat fra folkeskolen i Hellerup Havn. Johnny hedder han. En dag besluttede vi os for at gå ind i Tivolis Visevershus, hvor vi havde hørt, at man kunne komme til audition. Det var tekstforfatteren Thøger Olesen, der bestyrede stedet. Johny og jeg spillede et par Beatlesnumre for Thøger og blev kasseret på stedet. I vores frustration besluttede vi os så for at gå lidt rundt i nattelivet. Havde også hørt om et andet sted, hvor man ikke behøvede at komme til audition, Imikroskopet hed det. Det var i en aflang kælder på HC. Andersens Boulevard. Her blev vi til gengæld modtaget med åbne arme, det var Hermann Brüsch, der var den, der styrede musikken den aften. Denne første aften i Imikroskopet fik jeg navnet Krølle Erik, hvilket har hængt på mig siden. Johny så jeg først ca. 40 år senere i hans antikvarboghandel på Peter Bangsvej.

Hermann blev min musikalske mentor og reservefar, han fik givet mig den selvtillid, der trods alt skal til, for at stille sig op på en scene. Hermann slæbte mig med rundt alle steder, han introducerede mig til gademusikken, og fik mig også med i div. udsendelser i Danmarks radio. Mit liv som musiker, blev således meget hurtigt sparket i gang, og Byggeteknisk Højskole gled mere og mere i baggrunden.

Det var i efteråret 1970, at bandet Paddy Doyles stod og manglede en guitarist, deres engelske guitarist Mike Moffett, skulle hjem til England. Paddy Doyles var på det tidspunkt det danske svar på The Dubliners, og irsk folkemusik var i høj kurs. På nogle travle aftener kunne vi nå at spille 3 steder, så populære var Paddy Doyles, dér i begyndelsen af 1970erne. Det var jo lige det, jeg altid havde drømt om, at blive musiker lige som min far. Vi spillede på den første Roskilde Festival i 1971, og var i Steen Bramsens ’Musikalske venner’ på DR TV.

Men ak, Mike kom tilbage fra England, og så røg jeg ud igen, men jeg var for alvor kommet i gang med musikken. Basen var folkemusikkælderen på H.C. Andersens Boulevard, Imikroskopet, opkaldt efter en cabaret af samme navn, der havde været opført der. Paddy Doyles havde fast 2 dage om ugen, og jeg fik mandagen fast som min dag, hvor jeg kunne være vært, og hjælpe de nyankomne musikere til rette. En hyppig optrædende i Imikroskopet i disse år var Sebastian, som jeg spillede en del med.

Så var der tre ”skøre kugler” der kaldte sig Supérmas Baller. Det var Mik Schack, Banjo Jan, og en jeg ikke kan huske navnet på mere. Dem jamede jeg en del med, og det endte med at blive til en fast trio, Mik Schack, Banjo Jan og jeg, og vi spillede skifflemusik. Skifflemusik er i virkeligheden en engelsk opfindelse, efter Lonnie Donegan’s  kæmpe hit i 50erne, med det gamle nummer Rock Island Line. Rock Island Line var den første jernbane fra New Orleans til Chicago. I 50erne spillede næsten alle teenagere i England skifflemusik.

En dag Mik og jeg sad og øvede på hans værelse i villaen på Frederiksberg, smed hans far os ud. Jeg ved ikke om det var musikken eller mig, han ikke kunne lide, eller hvad der var galt? Herefter flyttede Mik ind i min lille lejlighed i Willemoesgade på Østerbro, hvor vi boede og spillede sammen i et par år. Et af højdepunkterne fra dengang må være, da Mik og jeg spillede for Dronning Magrethe på Vallensbæk Station. Her steg hun ud af det første S tog, der rullede ind på perronen den 30. september 1972. Det var indvielsen af den første etape af Køge Bugtbanen. Da hun steg ud af toget for at klippe snoren over, sad Mik og jeg og spillede på perronen.

I mellemtiden var Imikroskopet lukket, stedet døde simpelt hen, den fantastiske magi var forsvundet og Mik og jeg måtte finde nye græsgange. Nye udfordringer dukkede op, det besatte projekt Hus var blevet overtaget af en underafdeling af Københavns kommune KUC. Her manglede man medarbejdere til at starte nogle nye musikscener op. Her kom Mik og jeg ind i et større fællesskab, der i en årrække skabte et af de mest unikke kulturhuse nogen sinde tror jeg, det var helt fantastisk hvad vi skabte den gang. Mik, der var uddannet tegner, var selvfølgelig Husets plakattegner, hans plakater fra den gang er rene kunstværker.

Huset i Magstræde var en ren smeltedigel, med et kæmpe netværk af både danske og internationale musikere. Bands opstod på kryds og tværs, og mange udlændinge, der kom for at spille i Huset, kom aldrig videre. Et godt eksempel på det er Billy Cross, der mødte sin kone Lise den første aften han spillede i Huset. Lise bor ikke mange gader fra Huset, og der er han stadig den dag i dag.

Mik og jeg skiltes for en stund, Mik spillede vaskebrædt i Totalpetroleum med Jan Monrad, som vi også kendte fra Imikroskopet. Jeg fik til opgave at samle et husorkester, til en anden lille nystartet musikcafe i Larsbjørn Stræde, Københavnerskægget. Her havde jeg været murer under istandsættelsen. Lønnen vi fik af KUC, for at skabe et af landets største kulturhuse, var så mikroskopisk at jeg, for mit vedkommende, måtte arbejde både som murer og gadesanger. Dette band blev en fusion af mine to første bands, og vi gav det navnet Van Dango.

 
Roskilde Festivals plakat 1971
Vi er nu omkring 1973, og jeg syntes at livet som musiker var for turbulent, og sagde selv op i Van Dango. Bandet kørte videre i mange år, og blev især kendt på sangerinden Anne-Grethe, der havde en helt fantastisk sangstemme. I de næste år brugte jeg mine kræfter på at være musikarrangør i Huset, og var med til at starte musikstedet Saltlageret op. Saltlageret var Københavns nye store koncertsted for de unge.

Huset i Magstræde, var meget mere end bare et musiksted, miljøorganisationen Noa boede også her, hvilket jeg blev meget optaget af.  Jeg fik ideen til en støtteplade for en anden miljøorganisation, OOA, et album, der kom til at hedde ’Atomkraft Nej Tak’, hvilket blev et helt legendarisk album, der i dag er genoptrykt. Jeg skrev og indspillede selv sangen Energi Junkie på dette album i 1975.  Min sang er i dag oversat eller gendigtet, om man vil, på amerikansk, og handler nu om global opvarmning. Det er den amerikanske sing- and songwriter Ray Weaver, der har oversat min sang.

Ved denne indspilning blev jeg for en kort stund genforenet med min barndomsven Claus Bøhling, der spillede guitarsolo på Energi Junkie. Han var i studiet samtidig med os for at indspille et album med Secret Oyster.
Tidligere dette år, kom jeg med på et livealbum fra Tivolis Visevershus, her spiller jeg sammen med Troels Jensen og Jørgen Lang for første gang og Van Dango er også med på dette album.

Det legendariske Delta Blues Band havde en kort pause på dette tidspunkt. En dag kom en meget stresset mand ind på vores kontor i Huset. Han var studerende på Navigationsskolen på Jagtvej, og her skulle være fest om nogle få dage. Han hed Ole Reumert, og Ole spurgte mig om jeg kunne skaffe noget musik til lørdag aften? Ingen af de bands, jeg havde i kartoteket kunne med så kort varsel, så jeg ringede til de tidligere medlemmer af Delta Blues Band. Fik på den måde samlet bandet igen, med mig selv som medlem. Senere introducerede jeg Billy Cross til bandet, ved en koncert på Loppen på Christiania. Billy og Delta Blues Band blev så i en årrække til Delta/Cross Band, efter Billy havde været på verdens turné med Bob Dylan.

Jeg gik igen mine egne veje, der skete så utroligt meget i Huset de år. Var blevet involveret i noget kulturudveksling mellem Danmark og Polen. Det var en svensk musikbooker fra Lund, Louis Mitchel, der havde arrangeret denne udveksling. Så jeg skulle samle et band til en tourné i Polen. Her fandt Mik og jeg så sammen igen. Vi samlede et hold til vores Polenstur bestående af: Jørgen Lang, Kim Gutman, Michael Bøving, Bent Malinovsky, Mik Schack og jeg. Vi kaldte det Krølle Erik’s Skiffle Band.

Mik og jeg var blevet meget nære venner af Gasolins producer Poul Bruun. Jeg boede på 1. salen i hans villa i Brønshøj, og havde hjulpet med at istandsætte lokaler til hans nystartede pladeselskab Medley. Så Poul Bruun tog med til Polen og fungerede på hele turen som bandets maneger og lydmand. Dette har været omkring 1978, i hvert fald før murens fald, og det var virkelig en mystisk oplevelse. Vi spillede pludselig på kæmpe koncerter, i store haller og teatre, det var jo slet ikke noget vi var vant til. Men bare fordi vi kom fra vesten, var vi pludselig blevet stjerner. Vi boede på dyre luksushoteller og drak russisk champagne af store vinglas.

Da vi kom hjem, var alle helt opstemte inkl. Poul Bruun, der inviterede os til en pladeindspilning, som han udgav på sit nye selskab. På dette album er Paul Banks, som ellers ikke var med i bandet, også med. Han var i studiet, da vi indspillede. Fire af numrene er med Paul Banks, Jørgen Lang og jeg. Raise A Ruckus kom dette album til at hedde, og er pudsigt nok blevet kult i visse jazzkredse, her mere end 40 år senere. 

Efter Polensturen og pladeindspilningen gik vi alle hver til sit og spillede ikke mere sammen, før her for 2 år siden. Jeg blev ringet op af nogle jazzfestivaler i Jylland, der ville have bandet til at spille. Vi lejede en minibus og tog på tur i Jylland, 40 år efter Polen, og spillede som om vi lige var kommet hjem fra Polen. Som om den mellemliggende tid, var blevet helt væk. 

Jazzklub Vognporten lå i Husets stueetage, og her havde jeg nu fået min egen ugentlige dag, ligesom jeg havde mandage i Imikroskopet. Her i Vognporten var det tirsdagen, der en overgang var min faste dag. Her spillede jeg så, med skiftende besætninger, som hen ad vejen blev til et fast band, så Krølle Erik’s Blues Band så dagens lys i 1982.

Mit første album Raise A Ruckus var blevet indspillet i Verners Studie, og Verner havde lige bygget et nyt mobilstudie i en campingvogn. Verner ringede mig op og spurgte, om han måtte bruge os til at prøve sit nye studie af. Det måtte han jo rigtig gerne, så vi arrangerede en liveindspilning i Vognporten, og Verner parkerede campingvognen i gården til Huset. Denne aften blev helt magisk, alle spillede som en drøm. Da vi var færdige, kom Verner løbende ind i Vognporten råbende: ”Er I klar over hvor fedt det her er?”. Da Poul Bruun hørte det næste dag, ringede han straks op, vi udgiver, sagde han begejstret. Live I Vognporten kom dette album til at hedde, og Torben Bille anmeldte det i Politiken, og som overskrift stod der INTERNATIONALT FORMAT. Nå det var jo voldsomt at vågne op til, jeg kunne næsten ikke selv tro på det, men sådan var det altså.

Nu kom vi på TV, og blev hyret til alle de store festivaler, det jeg altid havde drømt om, var blevet til virkelighed. Det første oplag af albummet blev meget hurtigt udsolgt. Men af en eller anden grund blev det aldrig genoptrykt! Så salget blev aldrig særlig stort, ved ikke rigtig hvad det handler om, men af en eller anden grund, var Medley altså ikke interesseret i, at det her skulle blive særlig stort??

Nu da ånden var sluppet ud af flasken, var det ikke så lige til at få den stoppet ned igen. Så vi besluttede os for ikke at give op så let, selvom Medley ikke ville følge op på succesen. Vi var blevet et rigtigt professionelt band, spillede mange store koncerter, blandt andet på 5-øren på Amager Strand. Her havde vi for første gang vores egen lydmand med: Jørgen Bo. Jørgen Bo arbejdede også i Studie 39 på Dortheavej i NV, og her tilbød han, at vi kunne bruge studiet, når det var ledigt. På denne måde kunne vi indspille et studiealbum for egen regning, og prøve at få det færdige produkt solgt. Det var den mulighed, vi havde for at komme videre i teksten. Men desværre endte det i det rene kaos, vi manglede jo nok en producer, der kunne lede slaget gang. Ofte endte det med voldsomme skænderier, der endte med at to bandmedlemmer måtte udskiftes. Jeg tror der gik to år på denne måde, det var utrolig opslidende, og dyrt var det jo også.

 
På Mojo
Til sidst måtte vi sætte et punktum, få mixet nogle numre færdigt, og prøve at få albummet solgt. Det kunne jo ikke være rigtigt, at det skulle stoppe her, Torben Bille havde jo skrevet, at vi havde internationalt format, sådan noget kan man jo ikke bare lade passere. Ingen af de etablerede selskaber var interesseret, men en anden mulighed dukkede pludselig op. En alternativ pladedistribution, Dansk Sam, meldte sig på banen. Dansk Sam kunne kæde det sammen med et socialt projekt. De kunne få tilskud fra kriminalforsorgen til at få en indsat, der skulle udsluses i samfundet, til at arbejde på projektet. Masterbåndet skulle så købes fri af Studie 39, og der skulle bruges penge til både cover, plader og promotion. Alt dette fik jeg lov at låne i Dansk Sams bank, som jeg nu personligt hæftede for. Vi producerede måske Danmarks første musikvideo? Den blev vist i et Steen Bramsen show lørdag aften, med efterfølgende interview i den varme stol.

Alt dette var helt forgæves, da Dansk Sam kort tid senere blev meldt konkurs, og alt var tabt på gulvet. Tilbage stod jeg med et banklån på omkring 100.000 kr., et pænt beløb i 1984! Kort tid efter spillede bandet sit sidste job, det var som opvarmning til Johny Winter i Saga, her sad publikum med tændte lightere i sidste nummer. Ingen orkede mere, og jeg var totalt nedbrudt og godt fordrukken på det tidspunkt. Dagen før dette arrangement døde min far på Gentofte Hospital, han som så ihærdigt havde prøvet at advare mig mod at prøve at blive musiker. Vores album hedder Crossroads, og bandet bestod af: Boye Magnusson - trommer, Kaspar Lindhard - bas, Peter Brander - guitar, Jesper Smith - piano og jeg selv vokal. En epoke i mit liv var slut.

Jeg indså, at det med musikken ikke duede, og var nu rigtig glad for mit svendebrev som murer, og gik i gang med at skaffe alle pengene til gælden. Sideløbende med alt det havde en ansat i Vognporten, Knud, givet mig et nys om at Greenpeace vist nok var interesseret i en støtteplade, ligesom ’Atomkraft Nej Tak’. Dette album havde jo givet et pænt overskud til OOA til deres oplysningsarbejde, og vi fik jo heller ikke atomkraft. Det var jo min ide med Atomkraft Nej Tak, så hvorfor ikke lave en til? Så jeg gik en tur forbi Greenpeace, der boede i en baggård til Nørregade den gang. Greenpeace var i pengenød til deres arbejde for et bedre miljø. Her snakkede man allerede om global opvarmning, noget som de fleste jo bare rystede på hovedet af den gang i 1983.

Ringede selvfølgelig til Poul Bruun igen, som havde produceret ’Atomkraft Nej Tak’ albummet. Men Poul var af den opfattelse, at støtteplader nu var yt som han sagde, den tid var forbi mente han, så nej tak til flere støtteplader. Men det tog han jo grundigt fejl i, og vi lod os heller ikke stoppe af det. Greenpeace og jeg var overbeviste om, at det kunne blive en kæmpe succes. Ved hjælp af John Lind Madsen fra Amnesti International, Niels Halm, Doug Falkner, Genlyd og en del penge fra hovedkontoret, lykkedes det at lave et Album for Greenpeace, hvor jeg også selv synger sangen Himlen Græder. Tekst Henning Olsen, musik Peter Klitgård. Dette album solgte tæt på 50.000 eksemplarer, og indbragte Greenpeace omkring én million kr., nok den største succes af alle støtteplader.

Jeg boede på det tidspunkt i slutningen af 80erne i Søren Berlev’s gamle lejlighed i Dronningensgade 16 på Christianshavn. Et meget farligt sted at opholde sig, hvis man i forvejen er lidt tørstig, det var det rene Sodoma og Gomorra, og druk fra morgen til aften og natten med. Her blev jeg så syg af alkohol, at jeg nærmest kørte i pendulfart til Kommunehospitalets psykiatriske skadestue til afrusning. Jeg måtte drikke hele døgnet rundt for at holde abstinenserne lidt på afstand.

Hvor utroligt det end lyder, arbejdede jeg rent faktisk som selvstændig murer i denne tilstand. Endnu mere utroligt, at det lykkedes mig at bygge Café Wilder, på hjørnet af Wildersgade og Sct. Annægade, dog i samarbejde med flere andre. Havde næppe overlevet dette, hvis det ikke var fordi, der pludselig skete fire skelsættende hændelser, der radikalt ændrede hele min tilværelse. Min kæreste havde fået nok af al drukken på Christianshavn og var flyttet i et bondehus på Møn. Her var hun blevet gravid med en anden, men ville så gerne have mig til at være far til barnet. Sagde ja til dette, og var med på fødeafdeling.

Kim Larsen, som jeg så ofte mødte på en af Christianshavns beværtninger, kom en aften hen til mig og sagde, at nu var han sku godt træt af at se på mig i den tilstand. Han havde hørt rygterne om mit band, albummet, konkursen og den store gæld, jeg pludselig var havnet med alene. Jeg gider sku ikke låne dig pengene, sagde han, men jeg kan skrive en sang til dig. Så må du låne mit studie og indspille den der, og se om der kommer noget ud af det? Du kan nok få Franz til at producere den, sagde han.

En aften jeg som sædvanlig stod ved baren i Sofiekælderen, stod Lone Kellermann, Franz Beckerlee, Søren Berlev og Peter Mandorf der også. Både Lone og jeg havde faktisk et job den næste dag på Christianshavns Torv til Biens Dag, men hverken Lone eller jeg havde noget band på det tidspunkt. Så vi måtte jo bruge det foråndenværendes princip. Så næste dag stod bargæsterne fra Sofiekælderen på scenen på torvet. Egentlig var det ikke meningen, at det skulle være andet end en redning af Lone og min optræden den dag.  Men da vi var færdige med vores koncert, var der ikke et øje tørt, og Lone siger i mikrofonen, tak for i dag, I har lyttet til Christianshavns Blues Band.

Franz Beckerlee, Børge Biceps og Kaspar Lindhard (fra det gamle band) gik sammen om at producere albummet Ej Blot Til Blues, hvor Kim Larsens sang, Lulu, kom med. Vi lånte Kims private studie KLAPS Studiet på Nørrebro, til denne produktion. Franz Beckerlee var producer og hans bror Per Gericke lydtekniker.

Da vi så var færdige i studiet, skulle albummet så sælges til et pladeselskab igen igen! Harlekin var interesseret, der var jo en helt frisk Kim Larsen sang på, og Poul Back, der var direktør, havde før vist interesse for mig, da han arbejdede på Sonet. Poul Back ringede mig op en dag og sagde, at de gerne ville skrive en pladekontrakt med mig, og det var et super godt demobånd, jeg havde sendt dem. Men nu skulle vi så indspille hele albummet om igen, i et rigtigt studie, med en rigtig producer, mente Poul Back. Franz blev rasende, og truede med at brænde båndene, hvis jeg sagde ja til det tilbud. Helt forståeligt, alle havde jo arbejdet gratis for at jeg skulle få et album med en Kim Larsensang på gaden. Men en pladekontrakt, det jeg altid havde drømt om, den var sku’ ikke helt let.

Men heldigvis traf jeg det eneste rigtige valg, at takke pænt nej til Poul Backs generøse tilbud. Jeg kunne bare ikke bære at skulle røve mine venner, der så heltemodigt havde hjulpet mig i min nød. Nu måtte jeg så på den en gang til, måtte selv lave et pladeselskab, Moonshine Records, nok kraftigt inspireret af Sun Records i Memphis, hvor Elvis startede sin karriere. Så med en stavl plader under armen drog jeg nu ud i verden, for at sælge ’Ej Blot Til Blues’.

Jeg fandt ret hurtigt ud af, at sådan kan man vist ikke gøre det her! Jeg gik rundt fra dør til dør, som en anden støvsugersælger, og prøvede at få mit album solgt. Alle var meget høflige, og et svar gik igen og igen: Nej tak, vi handler kun med Poul Hansen i Ballerup. Hvem var denne Poul Hansen mon? Dengang var der ikke Google eller internet, så jeg fandt Poul Hansen i telefonbogen, og kørte ud til ham i Ballerup. En meget venlig ældre herre, sad ved et stort skrivebord. Hvad er det du kommer med der, sagde han, jeg viste ham en plade. - Nåh Krølle Erik, udbrød han, ham kender jeg sku da godt, har hans plader hjemme i reolen. Hvad koster det, jeg køber dem alle sammen. Jamen skal du ikke lige høre det først? Nej skidt med det, jeg snupper dem alle sammen.

 
Herman Brüsch
Poul Hansen betalte lige netop så meget, at jeg med en advokats hjælp kunne slå en handel af med banken, og komme ud af gælden til Crossroads. 25 år senere, dukker så Ej Blot Til Blues pludselig op på et amerikansk pladeselskab, Easy Street Records i Seattle, selskabet hvor Nirvana startede. Jeg var et stort spørgsmålstegn, og blev så nødt til at tage en tur til Amerika, hvilket jeg ellers aldrig havde troet skulle ske.

Her tror jeg nok, jeg fik mit livs store kulturchok, et meget positivt chok. Det var jo Seattle og Easy Street Records, der var mit egentlige mål, men når jeg nu alligevel var kommet der, måtte jeg jo opleve det hele. Da jeg så stod i det nu genskabte Sun Studio i Memphis, og sang i Elvis gamle mikrofon, måtte jeg så sende et par venlige tanker til Franz Beckerlee, og alle vennerne, der hjalp mig dengang. Havde jeg sagt ja til Poul Back og Harlekin, var jeg jo nok aldrig havnet her! Senere på aftenen, var jeg i Beale Street, sang i en af de legendariske bluesklubber der også. På magisk vis er en ring nu sluttet, historien med Moonshine Records, bragte mig på mystisk vis helt over Atlanten, til Sun Records i Memphis. Måske det jeg nok, dengang i min nød, i det ubevidste måske havde drømt om, da jeg fik ideen til Moonshine Rcords. 

Som sagt, arbejdede jeg samtidig som selvstændig murer, for at få det hele til at hænge sammen. En dag skulle jeg ud og se på en tilbygning til et lille hus i en haveforening i Farum, Elisabeth Mallung hed min kunde. Elisabeth så straks, at jeg havde et alvorligt problem, og at det nok ikke lige var aktuelt at snakke murerarbejde. Elisabeth var alternativ behandler, sådan med urter og vitaminer, og hun inviterede mig ind. Hun var sød og meget venlig, og spurgte ind til, hvordan det kunne være, jeg havde det så dårligt? Hun spurgte mig også, om jeg havde lyst til at hun skulle hjælpe mig, og det havde jeg. Elisabeth fik også fat i en, som kunne heale, og jeg fik beroligende blomsterdråber i stedet for den fenemal, jeg havde fået på Kommunehospitalet. I løbet af ganske få måneder var jeg kommet så meget til hægterne, at jeg kunne mure Elisabeths tilbygning. Mit liv var kommet på ret køl igen, men var stadig rystet efter 25 års alkoholmisbrug. De efterfølgende år har jeg en del tilbagefald, men kommer hurtigt på benene igen. Først i slut 90erne slipper alkoholtrangen mig helt, og den er aldrig vendt tilbage.

Christianshavns Bluesband måtte jeg desværre skilles fra, i et af mine tilbagefald. De andre i bandet havde fået nok af mit druk. Kort tid herefter mødte jeg en meget ung pianist, som hed Morten Wittrock. Morten var på det tidspunkt omkring 20 år. Husker tydeligt vores første job, på en lille beværtning på Østerbro, der hed Café Hugo. Efter Christianhavns Bluesband havde jeg en del sådanne småjobs på caféer og barer. Livet hang stadig ikke særlig godt sammen for mig, så et par timer før vi skulle spille, havde jeg stadig ikke fundet en makker. Ringede til flere forskellige, som ikke kunne med så kort varsel. 

Én kendte Morten, og jeg fik et telefonnummer til hans mor, da han stadig boede hjemme. Jeg fik omsider Morten i røret, jeg kommer med det samme sagde han.  En time senere kom Morten med sit klaver i bagagerummet på en taxa. Det var en af den slags lucky strikes, som man en gang imellem oplever. Fra første takt sad den bare lige i skabet, og det blev til et langt makker- og venskab. Vi turede meget rundt i flere år, på festivaler i både Danmark og Sverige, både som duo og med band. Vores samarbejde er foreviget på to CD-er, begge fra jobs i Sverige.

Jeg holder nu en lang pause, hvor jeg kun spiller lidt, med Morten og skiftende bands. Er kommet helt ud af mit alkoholmisbrug. Fik lyst til at prøve at have en familie, flyttede sammen med en enlig mor og hendes 4 børn. Arbejdede fuldtid som selvstændig murer, men spillede alligevel når det bød sig. Et fast indslag er sommerjobbene på Bornholm, som Morten skaffede mig, som jeg i de sidste 15 år har haft med den engelske boogie-woogiepianist  Diz Watson. Venskabet med Diz har skaffet mig et netværk i London, hvor jeg nu har spillejobs til sommer.

I 2015 fik jeg en alvorlig hjertesygdom på grund af stress, da mit murerfirma blev meldt konkurs, og var igen tæt på afgrunden. Blev reddet af nogle dygtige hjertelæger på Bispebjerg Hospital, lige hængende i de yderste neglespidser.  Kom på Mølholm Privathospital og blev opereret, og er helt frisk nu igen. Arbejder nu igen som selvstændig murer, men spiller også en del, med mange af de gamle musikalske venner.

Omkring 2012 åbner to søstre Lotte og Mette Ipsen en kaffebar i Brønshøj, hvor jeg bor. Min første musikmakker, Claus Bøhling, helt tilbage fra barndommen, flytter nu tilbage til Danmark, efter at have været bosiddende i England i 35 år. Ipsens Kaffebar bliver nu rammen om endnu en epoke i min musikhistorie, og gensyn og -hør med mange gamle musik venner. 

Det hele startede med, at jeg bare sad og hyggespillede ved et bord, til en påskefrokost. Dette blev til en fast jamaften hver fredag efter arbejdstid. Her kom jeg for alvor i gang med min musik igen, disse fredage var en stor succes, som man stadig taler om i Brønshøj. Claus og jeg var grundstammen i denne jam, præcis som da vi var børn. Mange gamle venner kom forbi for at spille med, Kim Gutman, Jørgen Lang, Diz Watson og Mik Schack, ja det var nogle forrygende fredage. Desværre kunne det ikke hænge sammen økonomisk at drive kaffebaren, så dette eventyr varede kun nogle få år. Men det fik mig til at indse, at musikken var det vigtigste i mit liv, og jeg var kommet helt op i gear igen.

I 2018 blev jeg så inviteret med til Paddy Doyles 50 års jubilæum, en fantastisk koncert i Baltoppen i Ballerup, det var et herligt gensyn. Her fik jeg så ideen til selv at lave en tilsvarende koncert. Jeg tænkte, med alle de fantastiske musikere, jeg har spillet med i tidens løb, kunne det blive et brag af en koncert, hvilket heldigvis er en realitet nu. Morten Wittrock hjalp mig med at samle musikere til at indspille et nyt album, som er næsten færdigt. Jeg har genindspillet Kim Larsens sang Lulu, som kommer på Spotify 14. marts sammen med mit Greenpeace nummer Himlen Græder, og 7 andre både nye og gamle numre. Op til jubilæumskoncerten 12. sep. vil resten af mit bagkatalog 4 albums, blive genudgivet på Spotify.

Jeg er nu også begyndt at holde foredrag, hvor jeg fortæller om, hvordan jeg kom ud af 25 års massive alkoholmisbrug, blandet med min musikhistorie, og lidt musikalske indslag. I fremtiden har jeg tænkt mig også at kigge lidt ud i verden. Er blevet hyret til den engelske festival Blackstock i Wales, og skal spille på en musikbåd i en af Londons kanaler til sommer. Satser på at musikken nu kan blive min pension. Musikken har med sine op- og nedture klart været det vigtigste i mit liv, ville aldrig gøre det om. Men det kom jo pudsigt nok alligevel lidt til at ligne ’Min Aske Til De Sorte’! Som min far forsøgte så ihærdigt at afskrække mig med. Men jeg fortryder intet, bortset fra alkoholen, det var noget værre lort.